ПОИСК

КОМЕНТАРІ

Ви ще не залишили коментарі

АРХИВ НОВОСТЕЙ

Рэк "Эль-Минья"

Рэк "Эль-Минья"

У Хургаді в акваторії старого порту недалеко від берега на 30-метровій глибині лежить загиблий тральщик проекту 254, зроблений в Радянському Союзі. Практично кожен дайвер з Росії, що приїжджає в Хургаду, рано чи пізно занурюється на цей рэк.
Для полегшення пошуку тральщика його зазвичай маркірують буйком у вигляді порожньої пластикової каністри. А для полегшення спуску і підйому до каністри прив'язаний товстий натягнутий кінець. Втім, навіть при порівняно невеликому хвилюванні буйок часто обривається.
Що цікаво, місцеві дайв-гиды не мають вірного уявлення про історію рэка. Чого вартий, наприклад, дві абсолютно "правдиві" версії: по одній з них тральщик налетів на міну, а по іншій був потоплений ракетою, випущеною ізраїльським винищувачем. Не вселяє оптимізму і понівечена назва "Эль-Мина", яку можна трактувати, як англійське "mine" або російське "міна" в дослівній транслітерації, або ж просто "порт" - по-арабськи. А дуже солідного виду путівник по дайв-сайтам Червоного моря, опублікований на декількох європейських мовах, додає ще більше туману, серйозно заявляючи, що корабель затонув в 1967 р.


Історія тральщиків радянського проекту 254 в єгипетському флоті починається в 1956 р., коли із складу Балтійського флоту Єгипту були передані чотири одиниці. У 1962 р. послідувала чергова партія з трьох одиниць, внаслідок чого до початку Шестиденної війни у строю числилося сім кораблів: "Шаркия", "Дакахлия", "Сінай", "Асьют", "Бухейра", "Гарбия" і "Эль-Минья". Усі вони отримали найменування єгипетських провінцій. Довідник "Jane’s" повідомляє наступні технічні характеристики тральщиків цієї серії : повна водотоннажність 569 т; розміри 58 х 8,6 х 2,3 м; два дизелі 9-Д з приводом на два вали розвивали сумарну потужність 2200 л.с. і давали можливість розвинути швидкість до 14 вузлів; екіпаж 65 чоловік. Озброєння: два спарених 37-мм зенітних автомата і чотири спарених 12,7-мм зенітних кулемета. З усієї сімки тральщиків не повезло лише останньому.


Канонічна історія потоплення "Эль-Миньи" викладена, наприклад, в книзі "Shipwrecks of the Egyptian Red Sea". Відповідно до неї 6 лютого 1970 р., знаходячись в протоці Минкар в районі Хургади, тральщик піддався нападу ескадрильї ізраїльських "Фантомів". Впродовж декількох годин екіпаж тральщика відбивався від супротивника, при цьому літаки кілька разів поверталися на свою базу для дозаправки, і лише коли на кораблі закінчилися боєприпаси, він був серйозно пошкоджений бомбою супротивника. Визнавши свого супротивника знищеним, "Фантоми" переорієнтовувалися на інші цілі, але коли, впоравшись з ушкодженнями, "Эль-Минья" знову відкрив вогонь, ще одна бомба, що потрапила, відправила корабель на дно. Втім, по спогадах радянських військових радників, що опинилися в Хургаді в той нещасливий день, вияснюється дещо інша картина. Основною метою "Фантомів" служили об'єкти на суші. А "Эль-Минья", оскільки тральщик попався їм по дорозі та ще відкрив загороджувальний вогонь, був уражений єдиною бомбою. Деморалізований єгипетський екіпаж тут же припинив бій і покинув корабель. По дорозі назад літак супротивника, бачачи, що кинутий тральщик знаходиться на плаву, уразив його другою бомбою, яка і виявилася фатальною. На користь останньої версії говорять якорі корабля. Лівий якір витравлений і лежить на дні, тоді як правий добре закріплений в клюзі. Це свідоцтво того, що багатогодинного бою з маневрами тральщика, що вислизає від бомб, просто не було.


Але, так або інакше, "Эль-Минья" лежить на лівому борту з креном приблизно 110-120° на глибині 32 м. Система GPS показує наступні координати рэка : N27°13’566", E33°50’815". З явних ушкоджень в правому борту у зрізу півбака прямо під носовим 37-мм спареним зенітним автоматом можна відмітити пробоїну розміром 3 х 1 м. Оскільки пробоїна знаходиться помітно вище за ватерлінію, явно не вона стала причиною загибелі. Ймовірно, це слід попадання першої авіабомби. Враховуючи, що кораблі зазвичай приймають воду і тонуть фатальними пробоїнами вниз, можна зробити висновок, що основні ушкодження корпусу якраз і знаходяться на лівому борту і не видні під корпусом.

     


У районі пробоїни листи обшивки вивернули назовні, що свідчить про внутрішній характер вибуху. Втім, це мало про що говорить, оскільки цілком імовірно, ця пробоїна могла бути і вхідним отвором авіабомби, вибухова хвиля від якої могла повернутися по вхідному каналу. Не виключено, що другий вибух, який привів корабель до загибелі, стався в районі носових льохів. Додатковим доказом цього (а також на користь версії радянських радників) служить той факт, що дно навколо тральщика буквально усіяне 37-мм пострілами, що не розірвалися, для зенітних автоматів - як розсипом, так і в ящиках (який вже тут опір до останнього патрона?). При цьому на деяких снарядах явно проступають сліди корозії, що робить їх досить небезпечними знахідками.
З того, що знаходиться на борту озброєння добре зберігся кормовий спарений 37-мм автомат В-11М у башнеподобной установці, обидва стволи його сильно зарилися в грунт. Носова зенітна установка відсутня, але оскільки видимих ушкоджень тут не видно, можна зробити висновок, що її демонтували ще до останнього бою тральщика. Двом спареним 12,7-мм зенітним кулеметам 2М- 1 повезло більше. Вони залишилися на палубі і служать улюбленими декораціями для любителів підводної зйомки. Те що вони вже досить сильно обросли коралами, лише додає екзотики. Добре збереглося і головне устаткування тральщика : два паравани, що захищали корабель від якірних контактних мін, знаходяться на своєму штатному місці на палубі.


Через описану вище пробоїну можна проникнути в машинне відділення. При огляді затонулого судна дайверам, що не мають сертифікату відповідної спеціалізації і спорядження для проникнення в надголовные середовища, украй не рекомендується заходити всередину, особливо в районі пробоїни : гострі листи обшивки, що загнулася, можуть пошкодити гідрокостюм. А крім того, додаткова небезпека виникає із-за різноманітної підводної живності: усередині корпусу темно, там зустрічаються отруйні скорпеновые і морські їжаки.


Микола Митюков
Фото Ігоря Зайцева

Posted on 2014-02-14 Дописи, Цікаве 0 923

ЗАЛИШИТИ КОМЕНТАРLeave a Reply